fbpx

ZMIANY W REGULAMINACH SKLEPÓW INTERNETOWYCH – STYCZEŃ 2021

Rok 2021 zaczynamy od zmiany w prawie, która dotknie wszystkich właścicieli sklepów. Wiąże się ona z koniecznymi zmianami w regulaminie sklepów internetowych. Na czym polega najnowsza zmiana i dlaczego musimy zaktualizować regulamin naszych sklepów internetowych, przeczytajcie poniżej.

Od stycznia 2021 powstaje nowy podmiot – przedsiębiorca staje się konsumentem, wiąże się to z wieloma utrudnieniami dla sprzedawców i koniecznością zmiany regulaminu sklepu.

Nowy przepis w Ustawie o prawach konsumenta:

Art. 38a. Przepisy dotyczące konsumenta zawarte w niniejszym rozdziale stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Zmiany w regulaminie sklepów internetowych od stycznia 2021

Jeśli potrzebujesz pomocy w budowie sklepu internetowego jesteśmy do usług – sprawdź nasze portfolio

Właśnie weszły w życie zmiany, które pozwolą przedsiębiorcom na prawo do odstąpienia od zawartej umowy (kupionego produktu). Każdego przedsiębiorcę dotyczyć będą zatem postanowienia o klauzulach niedozwolonych oraz przysługiwać im będą uprawnienia z tytułu rękojmi.

Prawa konsumenckie mogą przysługiwać tylko przedsiębiorcy prowadzącemu jednoosobową działalność gospodarczą, a więc nie spółkom prawa handlowego. Wspólnikom spółek cywilnych natomiast już tak.

Jak to ma wyglądać w praktyce?

Załóżmy, że prowadzisz zakład fryzjerski i kupujesz od danego sprzedawcy sprzęt elektroniczny np. drukarkę czy komputer. Wówczas dokonujesz zakupu niezwiązanego z prowadzoną przez Ciebie działalnością (nie kupujesz farb do włosów czy szamponów). Zakup niezwiązany z prowadzoną działalnością podlega standardowym prawom konsumenta, to znaczy będzie mu przysługiwać prawo odstąpienia od umowy. Jeśli zakup jest związany z prowadzoną działalnością, czyli nasz fryzjer zakupi farby do włosów, wówczas prawo odstąpienia od umowy nie obowiązuje.

Wprowadzenie takiego podziału będzie powodować wiele komplikacji. Przed sprzedającymi stanie bowiem obowiązek rozróżnienia zakupu każdego klienta odstępującego od umowy – czy dany zakup związany jest z prowadzoną działalnością, czy nie. Oczywiście można to sprawdzać w CEIDG. Wiąże się to z każdorazowym sprawdzaniem wszystkich PKD klienta i ich opisu. Na tej podstawie będzie trzeba weryfikować czy dany zakup jest związany czy niezwiązany z działalnością. Jest to absurdalne i bardzo czasochłonne.

Zmiany w regulaminie sklepu są konieczne. Każdy przedsiębiorca musi również znaleźć swój złoty środek, jak usprawnić proces odstąpienia od umowy i rozróżnienie, kto jest konsumentem, a kto przedsiębiorcą….

Nie pozostaje mi nic innego jak życzyć Wam wszystkiego dobrego w Nowym Roku i jak najmniej komplikacji z tytułów odstąpień od umowy lub rękojmi 😉

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *